Hun var såmænd intelligent nok og var tydeligvis opmærksom på det, han sagde, da hun opfattede det, han havde sagt og netop kom til at fundere, som han så tit selv havde gjort det som yngre. Alt han kunne svare med var det, han selv var kommet frem til.
"Jeg ved det, og det har undret mig mange gange selv. Min lære har altid været, Gud intet køn har, og dog omtales han i vore tekster som
han. Min egen opfattelse - om den så er rigtig eller forkert skal jeg ikke kunne sige - har ledt mig til en teori om, at da det samfund, jeg kommer fra, er
meget mandsdomineret, og at det er i kraft af det faktum at mange mænd er for stolte til at kunne se en kvinde i den rolle som almægtig, bliver Gud tiltalt som han. At tiltale
ham som den eller det ville blive betragtet som nedværdigende, og jeg antager, det er det, der er begrundelsen for den mærkværdige tiltale. Det er lettere indviklet; langt fra så simpel en religion som mange her til lands. Der er mange hundrede skrifter, selvom kun fire er officielt udvalgt. De dækker historie gennem hundredevis af år, dækkende møder mellem mennesker og Gud gennem hele perioden, omhandlende hans profeter, hans tjenere og almene troende foruden fortællingerne om hans søn ... Temmeligt omfattende som sagt, men når man vokser op med det, kommer det lidt ad gangen." Han smilede skævt, vidste godt, det måtte være virkelig forvirrende. Det havde han tit selv været, mens han havde læst de forskellige testamenter. Især nogle af de uofficielle, der havde næsten direkte modsætninger til nogle af de andre. Han havde lært sig selv at huske mere på moraler og læresætninger frem for hele beretninger - især fordi der var så mange.
Det var beundringsværdigt, hun var så interesseret, når hun ikke selv havde en decideret religion - og selv hvis hun havde haft en, så var det at lytte om en andens stadig en flot præstation de færreste ville indlemme sig i. Han kunne kun respektere hende for den nysgerrighed omkring det og for hendes forståelse, og hun steg konstant i hans anseelse.
Han var naturligvis også klar over, der ikke var meget, hun kunne bruge sin viden om hans religion til, og derfor var han blot endnu mere imponeret over, hun lyttede og spurgte ind til det alligevel. Som han selv vidste, var der kun ham og hans kammertjener, der var kristne, i hele Krystallandet, og det var nok næppe fordi hun kunne få meget ud af det andet end at vide de ting om ham. Og det bragte nok en gang spørgsmålet op: hvad skulle hun bruge det til?