Pax sendte Theobald et smil – et tomt og kort levet et af slagsen – hvorefter han trak sine hænder til sig. ”
Godt”, lød det dernæst, men dog i tone der ikke indikerede, om det i grunden var oprigtigt eller ej. Evlyns ord, der talte om loyalitet og trofasthed, vejede tungt for den unge knægt, men Pax måtte også sikre for sig selv – uanset hvor meget denne Theobald virkede elskværdig; en knægt der ufrivilligt var blevet fanget i slummen. Ja, det kunne Pax fatte sympati for.
”
Jeg graver lidt og kommer tilbage i aften. Hvor kan jeg finde dig til den tid? Her?”
I samme øjeblik, at ordene havde forladt hans hjerteformede læber, strøg Isiodiths petit skikkelse ud af døren. Det ene stålgrå øje skævede i hendes retning, hvorefter en uforståelig og næsten lydløs hvisken, undslap hans læber. Om Theobald hørte ordene – ”
forbered dig på, at vores ører begynder at bløde om få minutter” – vidste Pax ikke, for han fik travlt med, at forberede sig mentalt på Isiodiths uendelige talestrøm. Han holdte af hende – som en ung mand, der elskede og respekterede sin mor – men ved alle Guderne, hun gjorde ham rundtosset…
Isiodith standsede, da hun nåede Theobald og Pax. Hun sendte dem et bredt smil, der talte om en tydelig tilfredshed i hende: ”
Okay, jeg er færdig. Det er selvfølgelig med en række forbehold. Hvis jeg skulle have udregnet det med en større præcision, så ville jeg simpelthen være nødt til at gå ruten igen. Der er også en række ukendte variable, som jeg uanset ikke kan gøre meget ved, så selve udregningens resultat er præget af en hvis mængde støj. Jeg har forsøgt, at tage højde for det og jeg har således indlagt et usikkerhedsprincip svarende til fem procent i henholdsvis positiv og negativ retning – altså en fejlmarkør på plus og minus fire minutter og 36 sekunder – ”
Den smukke elverkvinde fortsatte sin talestrøm, men Pax stoppede med vilje med at lytte. Det var derfor et under – et mirakel – at han nikkede og sagde, ”
det giver mening”, end ikke øjeblikket efter, at Isiodith omsider holdte inde.
Isiodith smilede fortsat bredt og nikkede bekræftende – for det gav mening. Isiodith kunne godt lide, når verden omkring hende gav mening.
Pax gav hendes arm et varmt klem – hun var trods alt en særling, der ikke passede ind: hverken hos dem eller hos hendes egen slags – hvorefter han nikkede ned langs gadebilledet. ”
Vi skal snakke senere. Er du hjemme ved midnat?”
”
Jeg er da hjemme lang tid før! Ja, altså, medmindre jeg ikke er, naturligvis! Men det kunne jeg ikke forestille mig, at jeg ikke skulle være –”
”
Så ses vi der, okay?” Pax sendte både Isiodith og Theobald et smil, før han forlod dem for endnu engang.