Sofie fulgte skabt hans hånd som han rakte ud efter hendes hår. Hvad havde han tænkt sig?! Han prikkede og.. Ved alle guderne det havde han bare ikke lige gjort! Hun kunne mærke sit hår rejse dig, og så mod spejlet. Det så helt mærkelogt ud når det gyldne pludseligt var inderst! En varm og mild latter undslap hende. Ej det var da simpelthen for fjollet! Men dejligt.
Grinet varede dog ikke længere end til hans næste spørgsmål. Hendes hår lagde sig fladt ned igen som hun vendte blikket væk fra ham, hendes udtryk stramt "hun er kaptajn på et skib.. Og det er åbenbart mere vigtigt for hende end mig" svarede hun tvært, og hånden der lå under Rofus knyttede sig, mens hun sank længere end i madressen. Der var selvfølgelig mere til historien end det, men det var virkelig ikke noget hun følte for at dele med nogen hun lige havde mødt!... End ikke med ham.
Sofie trak benene op til sit bryst og lagde armen om dem "jeg lovede vist at fortælle dig om hvorfor mit hår lyser som det gør.." skiftede hun så prompte emne "for en to års tid siden blev jeg syg, sådan RIGTIG syg. Ingen af de læger og kloge koner mine bedste forældre kunne finde kunne gøre noget og vi troede jeg ville dø. Men nogen havde hørt om en healer ved et temple ikke så langt fra landsbyen der efter signe kunne helbrede alt - for en pris. Vi tog dertil og betalte og han helbredte mig rigtig nok, men fik også min evne til at manifestere, og jeg endte med at lagre en uhyrlig mængde hans hans evne inden han var færdig med at heale.. Det har lyst siden. Jeg ved ikke hvad der bestemmer farverne men det lader til at passe til evnens natur på en eller anden måde"
Krystallandet