Til sidst fald stemmerne til ro og det samme gjorde Venus evne til en vis grad. Hun så ned i gulvet et øjeblik, som en skyldbetynget fange, der skal til at afgive sin side af historien. Hun åbnede munden og lukkede den igen, så op på Morgoth og åbnede munden: "Jeg..." for så at lukke den igen. "Undskyld, du har ret, jeg... jeg mente det ikke." Hun talte dæmpet, mens luften frøs. "Men du.." begyndte hun igen for så at standse brat, da Morgoth slog med hammeren og afsagde sin dom.
Venus' ansigt blev kridhvidt af raseri, og på få sekunder spredte hendes domæne af kontrol sig til hele tronsalen. En voldsom vrede,som hun sjældent havde oplevet, strømmede gennem hende. "Det kan du ikke mene!" Fuldstændigt ubevidst begyndte Venus at svæve over jorden. Hun havde ikke længere kontrol over sine følelser, ligesom hun heller ikke længere havde kontrol over sine evner. "Først belærer du mig om, hvad der er rigtigt og forkert. Du, ja du! fortæller mig, at jeg ikke skal ty til de midler. Og så beslutter du dig for at gøre noget, der er langt værre. Du beslutter, at tage livet fra hele den del af Krystallandet, der ikke er på din side! Og nej, jeg mener ikke drab, selvom deres død nok skal komme, og den bliver lang og pinefuld. Jeg mener, at du fratager flere tusind væsner deres hjem, deres penge og deres mad og jager dem på flugt. Du vil fuldstændigt destruere det allerede sølle liv mange af dem har i forvejen på grund af dig! Og så forsøger du at belære mig om, hvad der er rigtigt og forkert." Venus var så tæt på, at smadre væggene i salen bare ved at luften trak sig sammen og udvidede sig. Hvis hendes raserianfald forsatte meget længere, ville der var nogle betragtelige reparationer, der skulle laves. Men til at hel, var kvinden, hvis røde hår pludselig passede til hendes temperament, ved at dampe af. Støt og roligt landede hun på marmorgulvet, mens hendes pulserende aura trak sig tilbage til dens herre. Hun tog en dyb indånding og pustede ud uden at åbne munden for så at sende Morgoth et blik fyldt med tårer og skuffelse. "Jeg troede måske, jeg kunne tale dig til fornuft... Men jeg tog åbenbart fejl." Hendes stemme dirrede svagt af harme og af de tårer, hun forsøgte at holde tilbage. Du er lige så følelseskold som.... Hun kunne ikke komme med en passende sammenligning.
Venus valgte at blive stående og se på Mrogoth, mens en lille glasperle trillede ned ad hendes ene kind. Lige nu havde hun ikke rigtigt energi til andet.
Krystallandet