Hovedet drejedes en anelse til siden da han hørte det efterfølgende spørgsmål, og Corinths blik så ud i ingenting, da han forsøgte at nedfælde præcis hvornår hele tågen løftede sig. Havde det taget ham lang tid? Han havde vidst allerede haft mange anelser i starten, men var flere gange blevet i tvivl undervejs.
"Jeg ved ikke hvornår jeg blev helt sikker. Men.." det havde hjulpet at støde ind i Eskilds søster. Esther. Tanken om hende, fik ham til at trække lidt på legens tidsramme - skubbede det til senere i samtalerne.
Afbrydelsen var nok ikke længere end et lille sekund, og han nikkede derefter lidt mere fast. ".. jeg havde mine anelser, når jeg af og til fangede dit blik" Øjenkontakt, og alt det imellem - selvom han vidst at det ikke var noget der faldt Eskild naturligt, så søgte Corinths røde øjne stadigvæk den andens blik. Helt uden at tænke over det.
Jah meget af det, der tit fik en mere ildevarslende advarselsklokke til at reagere hos andre, var når blikket en hel aften, stadigvæk fulgte én ud af øjenkrogen. At hver gang man kiggede i kunstnerens retning, havde han det med at kigge på en først.
"Men det var ikke til at bekræfte.." og Eskild vidste nok mere hvad han mente med den sætning, end han selv gjorde.
Fordi selvom han efterhånden havde en lidt mere visuel idé om hvad den anden kunne af evnerier, så var det stadigvæk et mysterium, hvordan det hele foregik.
Usikkerheden i det. Men det brød han sig egentlig også om.

Krystallandet