Havde Pax hørt Trestons afskedsbemærkning, havde han ikke været i stand til at gøre Guldlok kunsten efter og knytte sylten i respekt. Følgende
ville have forladt Paxs mund:
”Jeg vil helst ikke høre om din fars modermælk eller for den sags skyld, hvad han har givet dig og hvornår. Det er sådan noget, man ikke fortæller andre om – ikke engang præsten i skriftestolen!”
Pax skævede til Juno, da han omsider indhentede ham, glad for det omkringliggende nattemørke. Hans ene arm fandt vej omkring Junos skuldre for endnu engang, og han rømmede sig forinden, at han tøvende svarede:
”Én ting er, at han ved det. Det er noget helt andet at se det.” Det var en lam undskyldning og Pax vidste det i samme øjeblik, at ordene havde forladt hans mund. Og i grunden var det ikke fordi, at de var decideret usande – de var bare ikke tilstrækkelige. At Treston skulle se dem i et nænsomt øjeblik, var for Pax, fuldstændig utænkeligt. Det var deres og deres alene. Det var sårbart, især for øjne der havde potentiale for ikke at forstå dem og hvordan de var endt der, hvor de var. Pax havde ikke højere tanker om sine omkringværende end at han var overbevist om, at de mistænkte ham selv for at være manipulerende – og Juno for at være hans offer. Han ville ikke give sig selv dén slags håb og placere en sådan form for optimisme om bedre tanker i andres hænder.
Prisen kunne være kostelig – og så dyr han ikke kunne betale den tilbage.
”Du ved, hvad jeg mener. Han overvejede slet ikke, at du sad i køkkenet for en grund. Han blev overrasket, da det gik op for ham. Forvirret. Jeg ved ikke, om han burde have tænkt anderledes, men du ligner hverken Domnall eller Verdis. Du er alt for… ja, jeg ved ikke… pæn. Knap så… hærget.” Pax rømmede sig og rystede dernæst på hovedet, tydeligvis affærdigende og forlegen ved sin egen knaphed.
”Du ved, hvad jeg mener”, gentog han i stedet, hvorefter han cementerede afslutningen på samtaleemnet ved at kærtegne Junos nakke.
Han tog den lange vej rundt…
Bare så han kunne være lidt alene med Den Fortabte Prins…
De rigtige folk skulle ganske rigtigt nok finde frem til Guldlok – havde han antaget, at det var Pax, Juno og Tommy.
Paxs arm forblev om Junos skuldre skønt at han måtte kæmpe for at holde den der, pludselig bevidst om hvert enkelt af Guldloks (mulige fordømmende) blikke. Han hilste heller ikke med andet end et
”hm” og et dertilhørende nik, og stoppede ikke op men fortsatte med at føre den lille gruppe i retning af teleportøren.
Da de nåede frem til deres destination – et hus så lig alle de andre faldefærdige og skæve smadderkasser i Nedre Bydel – hev Pax dog sin arm til sig, for at aflægge den sidste afstand til døren og begynde at banke på. Der var nemlig tale om en art ’begyndelse’, for Pax stoppede ikke med at banke, som normen ellers påbød en at gøre.
Da der ikke blev åbnet efter et halvt minut, der dog føltes som en evighed, sukkede Pax træt og trådte få skridt tilbage. Fra det ene øjeblik til det andet begyndte hans metalliske øje dernæst at lyse: i alt det bronzefarvede havde skarpe instrumenter tegnet en iris og det var den, der blev orange og deri magien i øjet lå. Den tillod Pax at se igennem væggene, finde frem til Vernon på førsteetagen, tilsyneladende død eller sovende i seng.
”Han drikker lidt for meget”, undskyldte Pax sarkastisk, hvorefter han begyndte at sparke afprøvende til døren, velvidende at den ville gå op, skulle han presse den tilstrækkelig.
”Altså han er god nok – Tommy”, lød det dernæst, hvorefter halvdyret ivrigt trådte frem. Hvad der dernæst hændte var sket utallige gange før, hvormed de var så indøvet, at det umage par end ikke behøvede at italesætte de forskellige step.
Pax placerede sig nogle meter fra soveværelsesvinduet – hans øje stadig strålende – og samlede sine hænder, bøjede i knæene, tids nok til at sende Tommy en meter eller to højere op, end han selv var kommet, var han sprunget fra de hårde brosten.
Knægten med de abnorme øjne greb om vindueskarmen og var inde før, at Pax atter nåede op til hoveddøren.
”Det er uhøfligt sådan at bryde ind, så…” Pax gestikulerede, til ære for Treston, i retning af den forsvundne Tommy og det nu åbenstående vindue, hvorefter han ellers gav sig til at vente.
Der lød et skrig. Dernæst endnu et og et lavmælt bump, som mindede om et sådan bump, der lød, havde et halvdyr skvattet over sine egne fødder.
Ikke lang tid efter flåede Vernon døren op med øjne så store som tallerkener og gjorde kunsten efter for tredje gang.
Pax synes ikke, at han var
så grim…
”Vernon”, hilste han, alt imens han lagde en hånd på den ældre mands bryst og begyndte at dirigere ham tilbage igennem døråbningen,
”jeg er her for at inkassere den tjeneste, du skyl- hold kæft her lugter.”