"Jeg kan godt mærke, at det her er anderledes," sagde hun forpustet og pegede på sine arme. "Det er hårdere, mere krævende af min krop."
Zirra rettede sig op og tørrede lidt sved af panden, inden hun mødte Alrans blik igen, klar på det mini-forhør, han tydeligvis havde sat op.
Eller måske vil manden bare lære dig at kende? lød en stemme i hendes hoved. De skulle trods alt bruge det meste af dagen sammen.
"Det er meget at skrive ting ned, som du siger," svarede Zirra oprigtigt - for hun kendte da et par skribenter i Lysets tjeneste. "Men det er ikke altid de sjove steder, man gør det. Der er stort overlap mellem skribenter og meddelere, så det kan lige så vel være at kopiere ordre på paladset, som at sidde i en mudderpøl ude hos en flok soldater og løbe hen til den næste mudderpøl og tilbage igen med beskeder. Den del har jeg ikke gjort så meget i, fordi der ikke har været så mange aktive belejringer, men jeg har da været smidt ud i Tusmørkedalen for at overlevere nye ordre. Og så laver jeg alt muligt småtteri-arbejde som det med at klargøre et sted til nogle andre, der så tager sig af den egentlige opgave."
Hun prøvede at lægge lidt ekstra vægt på den sidste del, prøvede at lyde som om hun også gerne ville være en del af de mere direkte ting, der foregik. Det dækkede over, at hun gerne ville kunne snakke om sit job. Hun fik ret meget spændende handling i sine opgaver allerede, så den del savnede hun absolut ikke.
"Det er jo ikke fordi jeg har et stort dødsønske," tilføjede hun med et skævt smil. Hun var ved at have fået vejret igen. "Men der er bare noget over den anerkendelse, mine brødre får fra resten af familien. De gør det, en Reynlest forventes at gøre - er dygtige Krigere af Lyset. Jeg kommer aldrig til at leve op til det. Men måske jeg kan prøve på bare at gøre en brøkdel af det. Og hvis mine evner skal hjælpe i kamp, som du har foreslået, så nytter det ikke noget, at jeg kun kæmper som en tilskuer."

Krystallandet