Endelig gled hendes blik væk fra Reynalds behårede ansigt og ned i det tomme krus, hun havde hvilende i sit skød. Bunden var stadig fugtig af de resterende dråber af vand, der skulle rystes ud, hvis hun ville have. Det skabte et besynderligt refleksivt lag. Ikke nok til at hun kunne se og betragte sit nye udseende – hvordan hun mon så ud – kun hendes egen glød kunne skimmes i form af en forvrænget skikkelse.
Det var heller ikke et trist udtryk der prægede hendes indtil videre fejlfrie ansigt, men idét at hun atter viste sit lille smil frem, var det som om at hele hendes udstråling straks gik fra at være jordisk-fremmed til at være menneskelig og fuldt levende. Og dødelig. Hun kunne godt lide lyden af hans latter. Muligvis en hvilken som helst latter, men lige nu var hans den eneste, hun havde hørt med sine nye ører. Den måde det brummede, kildede så behageligt i trommehinderne. Hvis hun kunne holde latteren fra at nogensinde forsvinde, så ville alt være godt. ”Jeg vil se frem til det. Alt!” sagde hun så med genfundet munterhed. ”Mad. Kolde bade, selvom jeg ville lyve, hvis jeg ikke indrømmede, at jeg er rigeligt skeptisk om oplevelsen til trods for deres sundhedsaspekter.” Denne gang var det hendes tur til at le. Ganske let. Som et hik. ”Og søvn.”
Mia så først meget nysgerrigt til, som Reynald flyttede sig fra den betryggende placering foran hende og tilsyneladende begyndte at folde diverse tæpper ud. Hun så da over mod de sovende i sengen igen, og hun kunne kun lige skimme deres sovende ansigter. Deres tunge vejrtrækninger. Hun skulle bare lukke øjnene. Lukke dem mere i end de blink, hendes krop automatisk gjorde. Hun prøvede. Lukkede øjnene og holdt dem lukkede. Der var mørkt men det var ikke farligt. Det var ganske... afslappende.
Hendes læber skilte sig ubevidst en tand og hendes brystkasse begyndte at hæve og sænke sig i takt med de andre sovende. Grebet om kruset løsnede sig i hendes hænder, som hun sivede hen. Reynald havde godt nok sagt, at man lagde sig ned for at sove, men hun tabte kampen til sin pludselig udmattelse og træthed siddende i stolen. Hans jakke stadig omvendt om sig til at dække hendes nøgenhed. En hver anstrengt trækning var forduftet fra hendes ansigt, og hun sov så fredeligt. Ingen drømme. Ingen mareridt.
…Hun var her endelig. Hvorfor?

"she's profoundly naive; unimaginably wise.
a newborn in a grown woman's body and mind."
Krystallandet