Ileana sov let. Det var sjældent at hun sov tungt, men i dag sov hun endda en smule mere let end hun plejede, da der var en fremmed i rummet. Men hendes logiske side beroligede hende med, at slaven var bundet og ikke kunne komme fri, så det var kun til at starte med, at hun gled lidt ud og ind i søvnen og resten af dagen sov hun uden problemer. Drømme var ikke det, hun havde mest af, men en gang i mellem dukkede Lokes eller Krians ansigt op, men det var ikke noget, der forstyrrede hende ret meget.
Solen nærmede sig horisonten, som hun lidt pludseligt satte sig op, lysvågen. De skulle videre. Hun rejste sig og virkede slet ikke til lige at være vågnet, som hendes skarpe blik hurtigt rettede sig mod ræven, der bare lå og hvilede på kappen. Godt.
”Vi skal snart af sted, men jeg har lige et par ting, jeg skal ordne.” En konstatering der blev sagt uden forventning om svar og hun forsvandt og ud af døren, som hun atter låste bag sig, og ned i krostuen, hvor der var lidt mere livligt end tidligere.
Krofatter fik nu endnu mere at bestille, som Ileana hev pungen med krystaller frem og bad ham anskaffe et par ting til hende. For et øjeblik blev hun stående i kroen og så på tilstedeværende væsner. Hun var ikke ligefrem sulten, men det ville blive en lang nat på hesteryg. Hun besluttede sig for, at det kunne vente. Så i stedet gik hun op af trappen og op til værelset, hvor hun låste sig ind igen. Her gik hun hen til slaven og satte sig på hug for at komme lidt mere ned i rævens højde.
”Vi har en meget lang rejse foran os. Jeg forventer, at du forbliver i din ræveskikkelse, da min hest ikke skal slæbe på for meget. Min advarsel fra i går står ved. Forsøger du at flygte, fortryder du. Og jeg har ikke tænkt mig at stoppe hesten, skulle du blive slæbt efter.” Hun rakte ud og strøg hånden over rævens hoved.
”Hvis du gør som jeg siger og opfører dig ordentligt, behandler jeg dig godt.” Hendes stemme fik næsten et mildt tonefald som hun sagde dette, men hendes øjne var stadig kølige.
Snoren blev løsnet fra bordbenet og hun tog sin kappe over sig. Det var nemmere at bære ræven end at holde øje med den, så hun smalede den op og bar den på den ene arm, som hun gik ned i kroen og ud i aftenens friske luft. Ude i stalden var hesten blevet sadlet - på sadlen var der blevet påspændt en sadeltaske, der hang ned på hestens mave. Uden et ord satte hun ræven ned i den ene taske og tog i mod lædersnoren, som stalddrengen rakte hende. Hurtigt skiftede hun den grimme snor ud med lædersnoren og bandt denne fast til sadlen. Og så gik turen ellers videre igennem Krystallandet. Hun spændte ikke tasken så slaven selv kunne bestemme, om hun ville se sig om eller gemme sig i bunden af tasken. Ileana var ret så ligeglad, så længe Zari blev i taske. Hun holdt et par pauser for slavens skyld, hvor hun blev luftet lidt som en hund. Nok havde Ileana inten af den slags kropslige funktioner, men hun var nok klar over, at det havde andre væsner og uheld var ikke ligefrem ønskede.
Fremme ved den næste kro, sørgede hun for mad til Zari, bandt hende fast og sov så dagen igennem, inden nattens ridetur startede forfra. Og alt dette gentog sig i en uges tid, indtil de ankom til Azurien og Ileana i dagens første stråler travede hesten ind på en gårdsplads til et stort hus, der lå alene i en skov. Det var en jagthytte, ejet af en ældre mand, der havde fået et blødt punkt for Ileana og derfor havde lånt hende huset, siden han alligevel var blevet for gammel til jagt. Der lå et mindre hus ved siden af, forbundet med stalden. Her boede en tjenestekvinde og hendes store teenagesøn. De sørgede for at holde rent og passe hesten, der havde selskab af en mere robust hest, de to mennesker brugte som transport.
Lyden af hovslag fik drengen til at dukke op og tage i mod hesten. Hans undvigende blik og tavse adfærd var nok et tydeligt tegn på, at de to mennesker var bange for Ileana. Havde hun snacket på dem, når hun ikke havde anden mad ved hånden? Ja da. Hvad skulle man ellers bruge tjenestefolk til? Men lige nu plagede sulten hende ikke, som maden havde været rigelig på turen igennem landet og dens kroer. I stedet tog hun ræven op af tasken og bad drengen om at sige til hans mor, at der skulle gøres et bad og menneskelig føde klar. Uden at stille spørgsmål adlød mennesket og Ileana bar Zari ind i sit nye hjem.
Indenfor satte hun hende ned, så snart døren var lukket. Der var mørkt, som skodderne var slået for, men Ileana bevægede sig uden problemer rundt og tændte op for olielamper og tællelys.
”For det næste stykke tid, er dette dit hjem.” Hun vendte tilbage til Zari og tog lædersnoren af hende, så hun kunne skifte til menneske, hvis hun lystede.
”Om lidt er der gjort klar til et bad. Du får lov til at låne karret, når jeg er færdig.” Ileana selv følte, at hun havde brug for et godt varmt bad. Nok var hun en vampyr, men så mange nætter på ryggen af en hest gjorde hende træt i kroppen. Og beskidt. Hendes kjole trængte meget til at blive skiftet ud med noget rent.
- Some of them want to use you. Some of them want to get used by you. Some of them want to abuse you. Some of them want to be abused -