Ares
Vilddyrstæmmer hos slavehandlen
Der var et syrligt stik af tilfredshed i ham: at stå der, højere end prinsen, og vide at Jontar måtte se op for at møde hans blik. Et spinkelt øjebliks sejr midt i magtfordelingen.
Kom med? ekkoede det i Ares. så absurd, at han næsten troede, han havde hørt forkert. Brystet trak sig sammen. Det lille, tilfredse smil, prinsen viste, kunne kun minde ham om en sulten kat, der legede med sit bytte.
Og Ares var musen.
Han blev stående et øjeblik, mens Jontar vendte sig om. Den eneste tanke der slog ham, var en ubehagelig én;
Var det dét, dette var? Skulle han henrettes? Og hvorfor så ikke bare få det overstået her - gøre et eksempel ud af ham. Måske var det ikke fyrstearvingens stil. Eller måske foretrak han blot, at ingen andre kendte til,
hvordan hans kone havde ligget i ske med vilddyrstæmmeren. Han lod blikket glide mod flokken af tjenere; ingen røbede noget. Ingen mine fortrak sig.
Den næste bemærkning ramte ham som et tørt slag. Der var intet altruistisk i det der blev sagt. Blot en endnu større magtfordeling mellem de to;
en måde at vise Ares' plads i hierarkiet. Han sank hårdt, og stillede spanden fra sig, uden at slippe prinsen med øjnene.
"Det er meget venligt af Dem..." han vidste, at han ikke kunne afvise tilbuddet. Et hurtigt blik over skulderen - nogen måtte da se, at han ikke stak af fra sit arbejde, men blev ført væk.
"Jeg er bare... overrasket over, at Deres Højhed finder det værd at bruge sin tid på mig." Tonen var høflig, men skarpt afmålt.
Han fulgte efter. To skridt bag ham, som sig hør og bør.
Han havde ikke noget valg.