Treston Reynlest
Forhenværende Ridder af Lysets Krigere - nu vanæret og i eksil
Forvirret Dum
Race / Menneske
Han vidste ikke rigtig, om han selv syntes, de kom nogen vegne. Himlen havde bestemt ikke åbnet sig, og Isari havde ikke skinnet sit tilgivende lys på ham. Men dét var måske også for meget at bede om...
På plussiden havde han efterhånden lært næsten at kunne lide de timelange bede-sessioner, han blev sat til, når præsten ikke lige havde tid (eller tålmodighed) til samtale. De gav ham tid til at tænke (også, måtte han indrømme, på alt muligt andet end Isaris evige godhed og tilgivelse, men altså - han mente, hun burde have det i sig at kunne se igennem fingre med dén lille detalje....). Treston var blandt andet kommet på en seks-syv steder hjemme i Dianthos, hvor han ville kunne bringe sin svoger, uden at folk ville stille alt for mange spørgsmål. Hvor Treston kunne få sig en øl, og Bertram ville kunne... gøre hvadend hans slags nu gjorde for at have det sjovt, hvormed Treston så kunne gøre en lidt større indsats for at lære Zirras kæreste at kende.
For han havde besluttet sig for, at dét var det mindste han kunne gøre - at han i hvert fald skyldte Zirra så meget, når nu hun havde forsøgt at være... om ikke venlig, så i det mindste nogenlunde civiliseret over for Sedna.
I hvert fald på det sidste.
Denne dag blev Treston stoppet, allerede inden han havde taget det første skridt ind i templet, af dén tempeldreng, han også havde haft fat i ved sit første besøg her. En tempeldreng, som Treston nu vidste hed Marko, og som faktisk stadig havde en snert af humor i behold, hvis man fik ham på tomandshånd...
I dag var det dog det professionelle akolyt-fjæs, Treston mødte. "Fader Rodin har ikke tid i dag, men han bad mig spørge, hvornår du sidst har skriftet?"
Spørgsmålet fangede Treston på det helt forkerte ben, for det virkede af én eller anden grund som et meget privat spørgsmål at stille her midt i tempelindgangen.
"Ikke siden Zircon," svarede han dog. Fader Pavel, den tørre træstub, havde været overordentlig glad for skriftemål... Det var sikkert det eneste tilnærmelsesvist ophidsende, der skete i hans sørgelige liv... "Mere end en måned, i hvert fald. Nok nærmere halvanden."
"Jamen, så skulle jeg bede dig indfinde dig i én af skriftestolene." Marko slog ud med hånden, så akolytkutten blafrede. "Så kommer der en præst lige om lidt. Fader Rodin mente, der måske kan ligge utilgivne synder i dig, som skærmer dig fra Isaris lys."
Treston løftede øjenbrynene en anelse ved dén besked, men han slugte sin dumme bemærkning - det lød faktisk... præcis som noget, Fader Rodin kunne have sagt...
I stedet gjorde han, som han havde fået besked på, og fik foldet sin lange krop ind på knæ i skriftestolen. Trak den lille skydedør for, så resten af templet blev lukket ude, og der kun var ham i den allerede godt lune trækasse. Det lille 'vindue' ind til præstens plads var dækket af en skærm med nydelige, indviklede udskæringer i to lag og med en form for tyndt papir imellem, så både præst og synder fik lov at nyde en form for anonymitet. Derfor kiggede Treston heller ikke op eller prøvede at få et glimt, da der lød skramlen fra den anden side af væggen. Han sukkede bare indvendigt, og ytrede så de ord, som Eylia havde lært ham, da han bare var en lille dreng:
"Tilgiv mig, for jeg har syndet imod Isari og forladt dén sti, Hun har udstukket for mig. Tilgiv mig, at jeg må lære og angre og være dydigere i mit virke fremover..."

Krystallandet