“Tirza jeg sagde jeg ikke ville se dig her igen!”
Hendes tænder klappede sammen som hun blev vækket, så tæt på - så tæt på at smage den bløde dej der smeltede på tungen med den perfekte blandning af kanel og sukker. “Årh hold dog op gamle dame, der er vel ingen skam ske, at jeg ligger her i høet!” Grinede hun, som en kost blev slået ud efter hende og hun nåede lige at oppe og undgå at skaftet bankede ind i hendes hoved.
“Du har vidst fået det gale ben ud af sengen gamle!” - “Jeg skal give dig gammel! Ud af min høstak sagde jeg!” Vrissede hun, som hun svang endnu engang ud efter Tirza, der blot grinede og væltede ud af høstakken med hø som stak ud af det store pjuskede hår. “Måske hvis Tyr nede for enden af gaden nu gav dig en tur i høet selv, så ville du måske ikke være så sur!” Jublede hun, som hun mærkede en snasket æble der ramte hende i nakken. Hun vente sig rundt, mens hun stadig småløb nu bare baglæns. “Tak for snask i nakken du gamle, vi ses i morgen til samme rutine!” - “Nej! Du skal holde dig væk har jeg jo sagt!!” Galpede den gamle kone op, som hun kastede sine arme op i luften af ren frustration som den glade pige galoperede ned af de beskidte stræder og gader.
Hun stoppede op, som hun kom til bageren, pustede og stønnede som hun lænede sin ryg mod de kolde mursten og kiggede over mod manden der satte hvad hun havde drømt om i vinduet. Fingrene gled om bag nakken og fjernede det værste snask var det rødne æble og slog med hånden i håb om at få det værste af.
Duften af det hun søgte, de søde lækre kanelsnegle. Hun måtte få en, hun kunne ikke tænke på andet, end lige at lade fingrene glide op ved vinduet og nappe en af dem. Selvom de ville være så varme, at de ville brænde hendes fingre - så ville det være hele prisen værd!

Krystallandet