Foran kvinden stod et alter med en hvid dug, og på alteret et fint ikon af gudinden Isari. Det var ikke den slags billige kopier, man kunne købe nede på markedet. Nej, denne var af guld og var den fineste genstand på børnehjemmet, og hun havde haft den med sig fra Adelsberg, dengang hun flygtede midt om natten, gravid og rædselsslagen for sin fremtid.
”Isari, ærede gudinde... Tilgiv mig for mine synder… Jeg har solgt min sjæl til Zaladin i form af en ung mand. Jeg var for svag til at stå imod ham og lod ham lokke to af mine børn væk fra godheden og renhedens sti.” Ordene flød fra Avas læber fra et alt for fyldt bæger, nærmest manisk og desperat. De sammenfoldede hænder knugede sig ind i hinanden, neglene bordede sig så hårdt ind i håndfladerne, at de trak blod. ”Jeg er en synder, det værste afskum, der ikke fortjener din godhed… Straf mig, gudinde, hjælp mig, jeg kan ikke holde det ud…”
Hun svajede en smule af svimmelhed, men hun bød følelsen velkommen. Hun havde hverken rørt mad eller drikke hele dagen, men følelsen af det tomme hul i maven og det tørre svælg forsvandt, da hun satte sig på knæ på det hårde gulv og foldede hænderne.
Krystallandet