En kulde Cassandra tydeligt kunne mærke i det tynde, slidte tøj, som bestemt ikke passede til vinterens kulde. Hun var blevet smidt ud af det forladte hus hun havde søgt ly i de sidste par nætter. Det var sikkert blevet solgt, ellers havde nogle af de omkringlæggende beboer klaget til vagterne. Nu havde Cassandra i hvert fald ikke et sted at sove. Det var helt sikkert nok for koldt at sove ude på gaden, men det var ikke sikkert hun havde andre muligheder.
Sulten som den spinkle og magre pige var, gik Cassandra og kiggede i de forskellige skraldespande hun kom forbi. Nogen gange var hun heldig at folk havde smidt lidt rester ud, eller der var et æble der så lidt dårligt ud på den ene side, men fin ud på den anden side.
Fordi mørket ikke var faldet helt på, var Cassandra stadig ret nem at se. Når mørket faldt helt på, forsvandt hun lidt i mørket, med det helt sorte tøj og sorte hår. Normalt forsøgte hun kun at være ude om natten, med mindre hun var så sulten, hun var nødt til at forsøge sig med at stjæle fra en bod på markedspladsen, derfor tænkte hun heller ikke over hun ikke var lige så skjult som hun plejede.
Optaget af at rode en skraldespand igennem, tænkte hun ikke yderligere over stemmerne bag hende. Ikke før hun mærkede et greb om hendes arm, som hun blev vendt rundt og skubbet op af husmuren. Et forskrækket hvin forlod hendes læber, og hun så skrækslagen på den unge mand der havde fat i hende. Skrækslagen fordi hun var bange for at komme til at gøre ham noget. Farve ham. Og lidt fordi han bestemt ikke så ud til at være en rar person, og at det lignede han havde en ven til at stå og holde øje ud mod gaden.
" En flot pige som dig, behøver da ikke rode i skraldespande for at få lidt mad.." hans stemme var ubehagelig og med en hånd mod Cassandras skulder, trådte han tilbage så han kunne lade blikket glide signende ned over hendes krop.
" Jeg er sikker på vi to nok kan have det sjovt. Så kan du få lidt krystaller til noget mad.. " Han grinte lidt, og skævede mod hans ven, som grinte med. Cassandra forstod ikke rigtig hvad hans snakkede om, men uanset hvad havde hun ikke lyst til at være med, eller være i nærheden af ham.
" Slip mig... " mumlede han, og så ned. Der var ikke meget kraft i hendes stemme, og hun kæmpede ikke lige frem for at komme fri. Tænkt hvis hendes hud kom til at røre ved ham jo! Manden fnøs og så på hende med et smil, der fik det til at løbe hende koldt ned af ryggen.
" Åh skattemus dog, jeg troede vi skulle lege! " han løftede hånden for at stryge hende over kinden, men Cassandra var hurtig til at løfte hånden og slå hans hånd væk.
" Ik' rør mig! " hendes stemme var ikke sur eller vred, den var mere bange og panisk. Hun vidste ikke hvad der ville ske hvis han rørte hende. Manden var dog tydeligvis ligeglad, for han maste hende hårdt op mod muren så hun ikke kunne flytte sig.
"Sådan leger vi ikke, vel skattemus.. " manden løftede hånden igen, og lod fingrene stryge over Cassandras kind. Så snart manden rørte ved hendes hud, begyndte hans fingre at blive sorte, og da manden ikke var opmærksom, bredte det sig så det nåede halvt op af hånden, får han forskrækket tog hånden til sig, og trådte et par skridt bagud.
" Undskyld! Det var ik... Jeg kan ikke.. Undskyld! Jeg sagde du ikke skulle røre! " Det var tydeligt at høre fortvivlelsen i Cassandra stemme, mens hun prøvede at flytte håret lidt hen foran ansigtet, så huden var mere dækket.
Det tog manden lidt tid at komme til sig selv, og indse at der umiddelbart ikke var noget farligt over farven, inden han farerede imod hende. Hånden der var blevet farvet blev løftet op, og svinget mod Cassandras kind, som straf for at have farvet ham. Cassandra flyttede beskyttende hænderne op foran ansigtet, både for at beskytte sig selv, men også manden. Mandens hånd ramte hende dog aldrig. Som hun løftede armene op, fløj mandens arm lidt tilbage, og han så forvirret mod den. Da slaget ikke ramte, kiggede Cassandra på manden, der stod og så forvirret på hans hånd, som om den lige havde forrådt ham. Cassandra tog det som en mulighed til at stikke af, eftersom vennen endnu ikke havde opdaget noget.
Hurtigt fik Cassandra skubbet sig væk fra væggen, og løb forbi vennen, ser råbte efter hende, men ikke fulgte efter. Alligevel forsatte Cassandra med at løbe, til hun kom til en anden gyde, hvor hun drejede om hjørnet, stillede sig op af muren, inden hun gled ned at sidde, og et overvældet hulk gled over hendes læber. Ih hvor hun dog hadede den evne.

Krystallandet