Judah Evasson
Tidligere General for Lyset
Farten i varulvens skridt saktede en anelse; han lod Etienne komme tættere på ham, således han kunne se nærmere på skikkelsen der bevægede sig i mørket med ham. Han rynkede brynene, betragtende de ansigtstræk der gemte sig i mørket. Havde han ikke set dét ansigt et sted før? En tanke han netop kun nåede at tænke, idet han anede en bevægelse i øjenkrogen. Den tidligere general havde opholdt sig i mange situationer, mødt mange forskellige personer, med endnu flere forskellige handlingsmønstre. Det så ud til han skulle møde endnu en, da han ænsede hvordan mennesket rakte ud efter - hvad han måtte konstatere - var et våben. Han kunne ikke vide sig helt sikker, da mørket trods alt slørede hans synsvidde en hel del. Men som Etienne selv, tog Judah sig en hel del forholdsregler og kunne aldrig være for sikker.
Hvad der før havde været et neutralt udtryk, prydende varulvens ansigt, fald hans ansigtstræk henover i noget der ville kategoriseres som mere sammenbidt. Han kunne ikke stoppe sig selv i, at vippe hovedet ganske let imod den ene side, idet han hørte Etiennes efterfølgende ord. Var han ude på noget, eller blot — nervøs?
“Øh,”
Han var uden ord for en kort stund. Han rystede det hele af sig, og prøvede at løsne lidt op for den tydeligvis trykkede stemning. Han rystede en anelse på hovedet, imens han sendte et prøvende smil i retningen af skikkelsen der nu var placeret ved sin sidde
“Det er klart en af de lunere aftener, jeg har oplevet de sidste par dage.”
Han bevægede øjnene imod de isblå øjne endnu engang, og lod sig henfalde i dem endnu gang. Atter havde varulven for en stund glemt nysgerrigheden, der kort forinden havde grebet al hans opmærksomhed. Det måtte vente.
“Har De rejst langt, hvis jeg må spørge?”
Endnu et forsøg på blot, at lette stemningen en anelse:
“Jeg har selv været af sted i nogle døgn - jeg kommer fra et job der sluttede i Tusmørkedalen,” forklarede han, løftende hånden gestikulerende i den retning han kom fra:
“Nu venter et, hvad jeg håber på, varmt bad og en seng i krostuen for enden af den her landevej.”
Han nikkede i retningen af de glødende firkanter i horisonten. Han sukkede en anelse - bare tanken om netop de to ting gjorde ham endnu mere udmattet. Hans krop skreg på at ligge vandret (på andet end grunden under dem).
“Hvad med Dem? Har De langt endnu?”