Vertis forblev tavs, indtil de alle havde sat sig. Manden i høgemasken var den sidste til at indfinde sig, og gjorde det kun under stor protest. Vertis udstrålede autoritet, med fingerspidserne hvilende med den kølige bordflade - en side af ham som ingen af medlemmerne havde set før - og der gik ikke længe før de ventede spændt på at hans første ord ville falde. Inden han åbnede munden lod han sin indflydelse strække sig, svagt, til de ventende skikkelser spredt rundt omkring i huset. Det var nemt at genkende de villige sind, der afventede hans signal. Som hans plan satte i værk tillod han sig selv et afslappet smil.
"Damer og herre, venner, jeg er bange for at jeg har dårlige nyheder." Han løftede fingrene fra bordet, og samlede sin hænder bag ryggen. Med magelige skridt begyndte han at bevæge sig rundt om bordet, for at holde deres opmærksomhed fikseret på ham. Originalt havde han ikke tænkt sig at holde en monolog, men tænkte at det var passende nu hvor en af skikkelserne omkring bordet ikke ville dø denne aften.
"Ser I, mit navn er i virkeligheden ikke Daman. Jeg er ikke en aspirerende handelsmand, og jeg har ingen intentioner om at slutte mig til jeres 'kult'," han løftede fingrene for at understrege hvad han mente om deres religiøse praksis.
"Ikke at det er jeres største problem." Han skar en grimasse, der fortalte præcis hvad han tænkte om dem.
Vertis havde brugt to måneder på at opdatere sin viden om landets arvefølgelove, der på trods af de moderne tider var ligeså drakoniske som sidste gang han havde besøgt de dødeliges verden, og han havde været meget interesseret i hvad der skete med en mands ejendom, i tilfælde af at ingen arving kunne etableres. Almindeligt set ville deres ejendele gå til kronen, men der fandtes en sjældent benyttet undtagelse - Efter ønske af den afdøde, kunne deres ejendomme, guld og land gå til en religiøs instans af deres valg. Det havde været en snild sag at overbevise kultens leder om at oprette en sådan institution, da land tilhørende et tempel betalte nedsat landskat. Et lille skub havde været alt der skulle til, før mandens grådighed gjorde resten af arbejdet.
"Og jeg selvfølgelig nød til at takke jer for jeres generøse donationer til templet. Det er storsindet at i ville overlade jeres ejendele til fællesskabet, i tilfælde af jeres død. Og jeg ved hvad i tænker, 'Jamen, i tilfælde af min død ville min ejendom gå til min viv', og det er korrekt. Jeres nærmeste var nemme at opspore. Med undtagelse af," han stoppede bag kvinden, der havde siddet på hans venstre hånd og lagde en hånd på hver af hendes skuldre.
"Din nevø, Jamie. Jeg var næsten ved at give op på ham."
Mens kvinden fremstammede noget med at hun havde set sin nevø tidligere på den dag, rejste tre af de øvrige gæster sig, og begyndte at forlange at han forklarede hvad der foregik. I samme øjeblik blev de tre døre til rummet slået op, og ti skikkelser klædt i sorte kåber, trådte ind. Hver af dem holdt lange knive i hænderne. Vertis sænkede sig roligt ned i sin stol for enden, som panik begyndte at sprede sig blandt gæsterne.
"Gør mig en tjeneste," sagde han i svar til de af dem, der begyndte at trygle for deres liv.
"Lad være med at bløde på mit tøj."
--------------------------------
Da det sidste lig faldt på bordet blod stadig løbende fra de mange stiksår, vendte han hovedet mod Rose.
"Vi er næsten færdige, vent lidt endnu." Han rejste sig op, rømmede sig og rettede på sin vest.
"Zaladin!" råbte han pludseligt, kraftigere og med mere passion end noget andet han havde sagt i løbet af denne aften.
"Herre! Jeg, Andenfødt og Førstvelsignet, hidkalder dig denne nat! Vis mig din vilje, og se den ske gennem mig!" Han følte sig grebet i religiøs hengivenhed, armene strakt mod loftet, som forsøgte han at omfavne en usynlig kraft. Således stod han i minutter, mens han ventede på at Zaladin ville lade sin vilje blive kendt, men intet klart kom til ham. Han begyndte at granske sig selv for impulser, for hvis Zaladin lod sin vilje blive kendt på samme måde som han gjorde, skulle han blot granske sig selv for impulser han ikke kunne tilskrive nogen kilde. Og rigtigt nok, hvor han mindst forventede at finde noget, fandt han klar besked.
Han kunne ikke lade være med at bryde ud i et smil. Et kort øjeblik havde han frygtet at den falske kult samt deres familie og husets tjeneste folk, ikke havde været et stort nok offer for guden.
Da han atter vendte sig mod Rosen, var det eneste tegn på hans tidligere løsslupne passion et forskudt hår, der hang ned af hans pande.
"Hvis du vil følge mig til haven, vil jeg besvare hvad spørgsmål du har. Jeg kunne personligt godt bruge noget frisk luft." Han begyndte at gå mod den lille blomsterhave, der udgjorde palaæets hjerte.
Power does not corrupt
Power attracts the corrupted