Morgana studsede over sammenligningen, og kunne ikke lade være med at gøre et hurtigt forsøg på at gøre sig skeløjet. Det lykkedes uden problemer, men lige så hurtigt som hun havde vendt øjnene ind mod næseryggen, lige så hurtigt flyttede hun blikke ud igen. Hun fandt følelsen ubehagelig og unaturlig. Hun koncentrerede sig igen om læremesteren, der stod foran hende. Da han forventede et svar, spidsede hun læberne og forsøgte at huske, hvordan det egentlig var startet.
”Jeg lærte at fremkalde ild i brændbare ting som det første, derefter en flamme i luften og bagefter flammer, der ikke skader ting, med mindre jeg ønsker det.” Hun så en smule betuttet ud over det, hun antog for at være ros. Hun havde ikke forventet at kunne gøre indtryk med sine sølle evner. Hun henfaldt et øjeblik i tankefuld tavshed, før hun atter brugte stemmen.
”Jeg har forsøgt at lave flammerne større og større, men jeg tør ikke lave dem for store af frygt for, at de kommer ud af kontrol…” Med uro mindedes hun en dag, hvor hun havde fået en lille busk til at gå op i flammer, fordi det, der var startet som en lille flamme, var kommet ud af kontrol. Hun havde siddet på hug og leget med en tommelang flamme i vejkanten, der var kranset af buskads, da en ubehøvlet person havde skubbet til hende. Hendes hidsighed var blusset op, og ligeledes var flammen, der havde antændt busken. Hun var blevet så forskrækket over ilden, at misdæderen var forsvundet i god behold. Heldigvis.
”Jeg har haft lidt hjælp, både fra personer og bøger, jeg har læst. Jeg mødte engang en dreng, der kunne forvandle ting til is, og han fandt en bog til mig om ild.” Hun tænkte tilbage på hendes to ’læremestre’, Damian og Taylor. Hver i sær havde de bidraget med forskellige teknikker, som hun havde bygget videre på.
Evnen havde altid skræmt hende, men for at komme over frygtet blev hun ved med at bruge evnen. Både for at opnå kontrol og for at forstå den bedre.
Hun førte en hånd op til håret og strøg de krøller, der havde snoet sig ud af knolden, tilbage, mens hun med en frustreret stemme fortalte hun: ”Der er ingen i min familie, der har vist tegn på lignende… - men jeg kender ikke noget til min mors familie.” Tilføjede hun tankefuldt og så drømmende på et punkt ude bag de store gotiske vinduer. Det var næsten helt mørkt nu; kun en enkel lille streg af blodrødt mørke var at se ude over horisonten. Den lille farveplet virkede hypnotiserende på hende og hun henfaldt i spekulationer.
Tanken om hendes evner kontra de manglende evner i hendes familie havde naget hende et stykke tid. Hun følte sig ikke længere som en del af hendes familie, den familie, hun var vokset op i. Hendes nye ’legetøj’ gjorde hende til en udenforstående.
Det gik op for hende, at hun ikke havde modtaget det brev hjemmefra, hun var gået ud i natten efter, da Morgoth havde fundet og reddet hende. Det var knapt et døgn siden, men det havde føltes som flere måneder, med alle de oplevelser og nye indtryk, hun var blevet præsenteret for.
Hun havde skrevet til faderen flere måneder tidligere og spurgt til moderens familie. Af hvad, hun vidste af, fandtes der ingen nære slægtninge, og hun havde aldrig hørt om, at der skulle være evner af særlig stærk grad. Hun mente at kunne huske, at der langt ude i slægtstræet fandtes en healer, men uden form for stærk tilknytning til hendes gren af slægten.