Saga Aylmerdottir
Ikke rigtig noget, drikker mere end man burde
Det var ikke fordi Saga ofte sammenlignede sig selv med pigerne fra Hovedstaden, for deres livssituation var bare en helt, helt anden end hendes egen. De rigtigt rige piger – de allerfineste, havde aldrig arbejdet en dag i deres liv, mens Saga selv havde arbejdet siden hun havde været gammel nok. Sådan var livet for de mindre rige, og det rørte hende ikke, men omvendt betød det også, at hun ikke kunne sammenligne sig selv med de piger, der bare havde andre prioriteter end hun selv. Saga havde for eksempel aldrig nogensinde rørt et stykke silke, og den fineste kjole hun havde haft derhjemme havde været hendes mors aflagte – og desuden var det svært at klatre i træer med kjole, så hun foretrak klart bukser.
”Du har ret. Jeg har i hvert fald svært ved at se de fine piger sidde ved et bål i deres fine silkekjoler.” Svarede hun med et skævt smil, selvom det kunne være et pragtfuldt syn.
Angrods næste ord fik hende til at hæve det ene øjenbryn og sende ham et noget udfordrende blik.
”Oh? Bedre end mit, det har jeg svært ved at forestille mig.” Sagde hun drillende, inden hun lænede sig fortroligt ind mod ham.
”Guderne har været så venlige at skænke mig forhøjede sanser, hvilket både er smart når man jager, og når man forsøger at undgå sine forældre inden de sætter en til sure pligter.” Betroede hun ham. Da han nævnte søen fik hun et begejstret blik i de grønne øjne.
”Det kunne være fantastisk!” Svarede hun.
”Et bad i noget, der ikke er en halvbeskidt å kunne er virkelig tiltrængt.” Ikke fordi hun lugtede, for hun sørge da for at vaske sig hver dag, men tanken om at kunne bade rigtigt i en varm sø var tillokkende.
”Jeg er heldig, sådan at støde ind i en, der kender skoven så godt og kan vise mig alle de gode steder.”
Saga var godt klar over, at Angrod nok ikke lå inde med forklaringen på, hvad der fik folk til at vælge mørket frem for lyset. Havde han ligget inde med dét svar havde han nok ikke siddet her, men været Dronnings højre hånd, og hendes spørgsmål havde da også været mere retorisk end noget andet. Alligevel tog han det seriøst og gav sin version af svaret på dét spørgsmål, hvilket var rart. Også selvom det måske var en anelse dystert, især snakken om at vende mørkelvere til lyset igen.
”Åh.” Sukkede hun.
”Stakkels elevere – og mennesker. Det må være forfærdeligt at miste så stor en del af sig selv, at man vender sig fra lyset.” Dæmoner og vampyrer kunne hun forstå, men hvordan nogen mennesker og elvere der valgte at slutte sig til mørket havde hun svært ved at sætte sig ind i.
Hun så på ham da han rejste sig, og kunne ikke lade være med at smile da han rakte ned og tog hendes hånd for at hjælpe hende op at stå.
”Du har nok ret.” Medgav hun med et nik. Hun kunne godt mærke dagens strabadser var begyndt at vise sig som træthed, og desuden var skoven nu helt mørk.
Inde i shelteret var der lagt et skind på jorden, og med Sagas uldtæppe over ville de næppe komme til at fryse. Især ikke med det bjørneskind der var lagt frem. Alligevel var det en smule køligt da hun tog jakken af og krøb ned under skindet, hvilket fik hende til at putte sig ind til Angrod.
”Jeg er godt nok glad for, at jeg mødte dig.” Mumlede hun og kvalte et gab.
”Det er dejligt ikke at sove alene i aften.” og med de ord faldt hun i ned i en drømmeløs søvn, tæt ind mod Angrod og med et lille, tilfredst smil om læberne.