Geäsiz vælger at ignorere den andens grinen. Hun burde sikkert blive sur over, at Maiken fandt hendes families navne latterlige. Men Geäsiz havde jo netop forladt selvsamme familie og havde egentligt ikke meget tilovers for dem alligevel, så hvorfor skulle hun lade sig genere?
"Altså, jeg har altid haft langt hår", begyndte hun. "Lige siden jeg var ganske lille. Min mor hadede det. Ikke fordi det var langt, men fordi det var
for langt. Jeg sad aldrig stille som barn, jeg var altid ude på markerne med hestene eller ude at lege i skoven, og min mor var træt af, at jeg altid slæbte blade og grene med ind i huset, fordi alting hang fat i lokkerne."
Geäsiz kunne egentlig ikke huske, hvornår hun sidst havde ytret så mange ord på en gang, men et og andet sted, der var det faktisk meget rart. Det var lang tid siden, at hun sidst havde gjort stop i nærheden af en by, og derved også lang tid siden, at hun sidst havde haft mulighed for at snakke med andre, end sin hest.
"Min mor prøvede stædigt at overtale mig til, at klippe noget af det af, men jeg nægtede. En dag hang jeg så fast i et træ, som jeg plejede at klatre rundt i, og kaldte og kaldte indtil min mor kom og kunne hjælpe. Det tog lang tid at få filtret håret ud fra grenene, og det var åbenbart dråben, der fik bægeret til at flyde over. For om natten mens jeg sov, valgte min mor at klippe håret af mig. Det blev hun nødt til, mente hun, når jeg nu ikke ville samarbejde. Men hun klippede det ikke bare skulderlangt som dit, hun klippede det
kort."
Geäsiz skuttede sig og måtte gribe flasken, som hun stædigt klamrede ind til sig.
"Og så skete det selvfølgeligt hverken værre eller bedre end at min mors kusine kom på besøg. Hun boede på den anden side af søerne, og som vi derfor ikke så tit. Hun så mig, sur som jeg sad i gården og fodrede høns, og jeg hørte hende spørge min mor "jeg troede du havde en datter?". Jeg blev så vred at jeg løb ud i skoven og gemte mig. Jeg kom først tilbage to dage senere."
Hun drak af flasken og pressede brynene frem i ansigtet. Hun så ikke på Maiken, hun så ikke på nogen. Ikke engang hesten. Så, nu havde hun blottet sig, var den anden så glad? Hun drak igen før hun endeligt satte flasken ned. Hun begyndte at kunne mærke sprutten lamme hendes læber og tandkød.