Morgana rynkede på brynene over hans forklaring, og skulle til at bede om en uddybning, da han skar hende af og derved udelukkede en videre forfølgelse af emnet. Det ærgrede hende, men hun ville ikke gå i mod hans ordre. Muligvis ville hun forsøge at finde en forklaring senere, men lige nu ville hun stille sig tilfreds med hans mangel forklaring. Hun turde ikke andet.
Måske kunne hun lede efter en forklaring i biblioteket… - hun mente at kunne huske, at være blevet fremvist et bibliotek, men dets eksakte placering var hende skjult. Han havde det som om, at tiden og de gængse fysiske love, hun kendte fra Krystallandet ikke gjaldt her på residensen.
Hun vendte spørgende hoved i lyden af hans stemme i forventning om at høre hans dom. Hans intense blik foruroligede hende, og hun sank lidt ned i skuldrende, rede til en irettesættelse eller lignende. Da han også rynkede brynene var det lige før, at hendes hjerte trak sig sammen i frygt for den forventede negative udtale, som når hendes ældre brødre havde irettesat hende. Efterhånden var manden foran hende trådt ind i den rolle, hendes brødre tidligere havde spillet, dette var dog stadig en esoterisk oplysning i hendes bevidsthed, en, hun endnu ikke anerkendte eller kendte tilstedeværelsen af.
Hun holdt vejret og pustede først ud, da hun havde hørt sætningen til ende.
Frygt… ordet gav genlyd, men også lettelse, i hende indre, men hun kunne ikke forklare hvorfor. Det eneste frygtmoment, hun havde kendskab til, var hendes skræk for store vandområder. Det, at skulle gå ved havet var mere skræmmende end at befinde sig højt til vejrs. Hellere ville hun gå højt oppe i bjergene, udsat for elementernes raseren, end at gå et par meter fra brændingen, hvor de enorme og altødelæggende bølger slog mod strandens sønderdelte sand. Den ildelugtende tang, forrådnelsen og de glatte sten, den altoverdøvende larm, når de meterhøje, tonstunge vandmasser slog sammen og bragede mod jorden.
Det gøs let i hende ved billederne, der kom frem, men hun vidste hvorfor. Det var ikke noget nyt fænomen for hende. Efterhånden var hendes frygt kommet lidt på afstand, men havet stod for hende stadig som et skræmmende mareridt.
Hun hævede spørgende det ene bryn, da hun ikke fandt, at den sidste sætning var henvendt til hende. Hans talemåde forvirrede hende, i det hun ikke var vant til kun at forstå den halve betydning af sætningerne.
”Frygt…” Sagde hun henvendt til sig selv, som en optakt til det, hun ville svare ham. Problemet var blot, at der ikke kom noget efterfølgende. Hun vidste ganske enkelt ikke, hvad hun skulle svare, uddybe med, da hun ikke forstod, hvad frygten for vandet havde at gøre med ilden.
”Jeg er hydrofob… - Men det giver jo mening, når ilden er mit element! Jeg tror ikke, jeg forstår, hvad frygten har af betydning i denne sammenhæng. Jeg er ikke bange for regn eller lignende, ej heller små bække eller søer, men store vandmasser såsom havet finder jeg skræmmende.” Morgana trak let på skulderen og slog det hen. Hvis det var dén frygt, han talte om, ville det ikke være et problem at lære at kontrollere den. –Så længe han ikke bad hende komme i nærheden af havet! Dér ville hendes koncentrationsevne komme til kort, og at forsøge at lave en figur af ild, som hun havde gjort for kort tid siden, ville være dømt til at mislykkes. Sidst, hun havde været ved havet, havde bare lyden af det gjort hende rastløs og irritabel, og hun var hurtigt forsvundet til et område, hvor skovens liv overdøvede det, hun anså for at være den destruktive lyd af havet.
Langsomt vendte hendes tanker tilbage til rummet omkring dem, til stilheden og til det sorteste mørke udenfor de gotiske vinduer. Faklerne blussede lystigt på væggen, men selv det kraftige lys fra den funklende lysekrone var ikke nok til at opløse mørket, der smægtede sig mod vinduerne i et forsøg på at komme ind i den store, tyste sal. Hun så sig rundt og konstaterede, at der intet var her, der fremkaldte den irrationelle frygt i hende, som vandet kunne. Hun frygtede ikke mørket, ikke så længe Morgoth stod over for hende, som han gjorde nu.
Atter nærværende førte Morgana en hånd op til sit hoved og strøg fingerspidserne over tindingen. Der var en let irritation, men den var hurtigt vokset i styrke, siden hun afsluttede sine små øvelser med ilden. Hun havde brugt mere af sin energi, end hun var klar over, hvilket også sås af hendes hængende skuldre. Irritationen i tindingen fik hende til at virre med hovedet og rynke brynene.
”Åh, nu igen!” Hun sukkede og kørte atter hånden over det irriterede område.
”Det skete også sidste gang, hvor jeg lege med ilden i så lang tid. Jo mere, jeg koncentrerer mig over længere tid, jo større eftervirkninger. Normalt kan jeg ikke mærke noget, når jeg laver små ting som tænder op, tænder en flamme om noget eller varmer noget op… - men det at forme en figur kræver tilsyneladende mere af mig.” Hun sagde det med en nøgtern stemme, da det egentlig blot var en information til Morgoth om hendes tilstand, i tilfælde af, at han skulle kræve af hende, at hun gentog opvisningen. Det var ikke sikkert, at hun ville have mulighed for det, når irritationen, som nu, allerede var sat ind.