Ebbe
Hjælper til på en gård, & sælger brænde og træsnittet ting
snapefan 10.06.2023 08:42
Ebbe skulle nok spise senere, men efter alle de ord og det slag han havde fået, ja så var appetitten forduftet, men deres far spiste åbenbart løs. Det undrede ham en del men han sagde ikke noget lige til det, ærligt var han mest af alt lidt bange for ham endnu, for hvert et slag ja så blev deres afstand større. Det var mærkeligt at tænke på, at før i tiden havde deres måltider været det mest hyggelige på en dag, nu var det noget de alle helst ville spise alene, ellers endte bølgerne med at gå højt.
Han skævede imellem de to, som Lykke fortalte om orken dog måtte han ryste på hovedet
" Lykke skød den lille imellem øjenbrynene " sagde han, var der en svag stolthed i stemmen?
" jeg gemte mig" tilføj han ikke helt sandt, men havde han ikke været i fælden, ja så havde han jo nok gemt sig. Deres far så mere imod hende, en brummen slap
" så har du alligevel lært noget min pige" det var hvad det kunne blive til, ros var ikke ligefrem hans stærke side, slet ikke hvis han skulle prøve at rose Ebbe
" knægt vi må træne dig noget mere" tilføj han som blikket kort så på sin søn. Ebbe stirrede nervøst tilbage og rystede på hovedet, han skulle ikke nyde mere af træning med sin far, siden morens død ja så endte træningen ofte med at deres far bare råbte af Ebbe, eller han lige fik et par ekstra slag, så kunne det undgås ville han helst slippe....
Blikket gled en smule ned, da faren sagde Lykke skulle træne, han havde jo netop ønskede at hun kunne komme med ham, så de begge kunne komme lidt væk fra hytten, men nej deres far havde andre planer. Som hun fortalte han ikke kunne tage alene til byen, skulede han en smule til hende, hvorfor skulle hun trække ham ned igen? Selvom han dog kendte årsagerne, var det stadig ikke rart at hører, men så igen de fleste i landsbyen hade ham. Ebbe så på deres far, som han nu sagde knægten blev hjemme og Lykke skulle afsted, men som han skulle til at sige noget sagde hun at hun blev her.
Deres far ved tydeligt ved at få nok af børnene, han fnøs en smule som han endte med at rejse sig
" FINT så kan i begge blive her, jeg tager til byen ALENE" med de ord gik han hen for at klæde sig på, og snuppede sit horn før han gik ud og smækkede døren hårdt efter sig, man kunne høre ham vrisse en masse gloser indtil han ikke længere var nær huset.
Ebbe stirrede efter ham, frygten malet i hans ansigt, de vidste begge hvad det betød når far tog til byen alene, han ville komme fuld hjem og så skulle man træde på listesko for ikke at pisse ham af, hvilket betød Ebbe skulle holde sin kæft. Han skævede endelig til hende, efter lidt lød et alligevel lettet suk fordi, de nu var alene sammen og han kunne få lov til bare at være en smule mere sig selv. Han endte med at tage sit brød igen for at spise, maven knurrede alligevel
" jeg skal nok vaske op" sagde han stille. Hans plan var at vaske op, og så gemme sig under tæpperne på sengen, måske tage en lur fordi han var træt efter at have grædt, og følte et behov for at gemme sig. Så kunne hun gøre hvad hun ville...