På trods af sine frustrationer bragte tjansen som vagt hende da glæde, og det var måske også derfor at hun nu var en smule overrasket over at opdage at et lille stik af misundelse fik fat i hendes midte, som hun gik her og snakkede med manden foran sig. Ganske vist var han kriminel, men der måtte være langt mere spænding i hans liv end i hendes lige nu. Da hun havde forladt sin landsby for at opleve verden, havde hun ikke just forudset at hun ville komme til at sidde fast her... i verdenens nagle, som en sølle byvagt, der kun havde til formål at fange lommetyve, og andre småkriminelle...
Et let suk slap fra hende mens hun kiggede rundt for at orientere sig, den her rute havde hun gået lidt for mange gange på det sidste, og dog fandt hun konstant nye ting at ligge mærke til mens hun kom bag om de pæne facader mod de mest trafikerede veje. Hendes opmærksomhed blev dog endnu engang rettet mod ham som de gik. Hvorfor havde han ikke prøvet på noget endnu? Det gjorde de alle sammen.. selv når de vidste at hun var langt hurtigere og stærkere end dem... de skulle altid prøve et eller andet, så hvorfor prøvede han ikke noget?! Hun var næsten ærgelig over at han opførte sig så pænt, men ikke fordi hun yndede at have en grund til at give ham et lag tæsk. Nej, det var jagten det tiltrak hende. Når hun kunne få lov at jage dem igennem byens gader, for tilsidst at takle dem, forpustede og helt opbrugte, mens hun knapt havde sved på panden. Hendes tanker legede prøvende med tankerne om at slippe ham fri, bare for at se ham løbe.. sådan et lille 'uheld' så han fik et vindue til at stikke af.. på den anden side.. sådanne lege var ikke en vane hun burde tillægge sig!
Han spurgte hende endnu engang, og et mere frit smil bredte sig på hendes læber. Idet mindste var denne fyr snakkesagelig! Det gjorde gåturen mindre lang, og kedelig. "Jeg kom her efter at jeg reddede en vagt, der var blevet overfaldet udenfor byen. Det skulle bare have været en simpel aflevering til healerne. Istedet blev jeg rekrutteret, fordi at jeg samtidig havde slæbt de ansvarlige med tilbage. Det var mit valg at blive men.." hun holdt en lille pause mens hun tænkte, tydeligvis en del undrende mens hun genkaldte sig hændelsen, "Mændende i denne del af landet vejer ingenting.." sagde hun så, som om det var det mest naturlige og indlysende i hele verden at sige lige på dette tidspunkt. Efter en lang pause rystede hun let på hovedet, "Så nu er jeg her, marcherende bag en mand der ligner han kunne blæse væk med vinden" hun grinede let, og trak på skuldrene, mens hendes indre stemme råbte af hende at hun skulle holde sin kæft. Der var absolut ingen grund til at åbne op for posen til denne mand!
Mens de fortsatte deres gang, ledte hun ham endnu engang til højre og så til venstre. De burde være der snart.. eller... havde hun overset et landemærke et sted?? Nej nej, det var denne vej! Der var huset med det knækkede hjørne, som om noget af muren var faldet af, og der kom lampen! Yep, det her var helt sikkert stadig den rigtige vej.
Krystallandet