Vovende lænede han sig omkring, så han lige akkurat kunne se ind i værelset og dermed kunne se, hendes lille tilbudte hånd, der knap nok kunne nå langt nok rundt til, at det kunne beskrives som ’bag stolen’. Men ak, gav Alran hende ikke glæden ved at møve sig frem på knæ og lukke sine sorte fingre omkring den. Han kunne ikke få sig selv til det. Så han satte sig på plads som før, op ad væggen lige ved siden af dørkarmen. Og han gjorde det med en tynget latter.
”Sikke et modigt tilbudt at lægge ud foran et monster som mig, prinsesse Dag. Modigt og generøst,” svarede han med hovedet lænet helt tilbage og et udmattet, men oprigtigt smil på læberne, som hun desværre ikke kunne se. Hvilket var medskyldig i meningen med det. Det var svært for ham at vise sig selv for hende nu. Han ville ikke skræmme hende. Han blev lidt mere afslappet, som han sad der, dog stadig med den konstante chance for, at en anden beboer ville komme op ad trappen og finde ham der. Det ene ben lå bare strakt, men det andet havde han bøjet op, så han bedre kunne støtte sin ene arm på knæet. ”Men jeg må afvise. Jeg vil ikke risikere at knuse din hånd i mit væmmelige greb. Og husk, lille frøken, så er intet for farligt for mig. Jeg bekæmper fjenden med mit næb, skulle mine vinger fejle mig.”
En stilhed lagde sig atter mellem dem og hans smil falmede. De mørke øjne steg højere op mod loftet for at fokusere på dets struktur og opbygning. I søgen efter en knast, som han kunne stirre længe nok op, indtil et eller andet motiv ville tage form foran øjnene på ham. Han vidste ikke, hvad han skulle svare. Han vidste ikke, hvad han kunne tillade sig at svare med. ”Til tider, ja. Selv iblandt os riddere er der nogle der ser skævt på dem der er anderledes. Nogle ser stadig en som mig som farlig og utilregnelig. Og dét gør det til tider svært at lege med dem. Derfor.. flyver jeg alene.”
Krystallandet