De knasende lyde nåede hurtigt vampyrens ører, de fine sanser opfangede hurtigt, at menesker havde brækket knogler ved faldet, hvilket frembragte et lille men vældigt triumferende smil. Langsomt inspicerede hun skaderne fra våbnene, pilen var ikke så slem, ved nærmere eftersyn havde han ikke ramt hjertet, men skræmmende tæt på. Sværdet var straks en værre sag. Der var efterlaft et bredt åbent sår, nok blødte de døde ikke så meget, men hun havde mistet en del af det blod hun havde i kroppen, og dermed en del energi. Hun ømmede sig med st støn, inden hun rankede ryggen og gik langt gelænderet til trappens begyndelse, hvor hun langsomt gik ned ad. I den ene hånd holdt hun endnu mandens sværd. I en upassioneret håndtering klirrede klingens stål mod det kolde marmor, inden hun få trin fra manden stoppede op.
"Du er ynkelig... Og stille!"
Det var en konstantering som de blå øjne studerede manden der ihærdigt kæmpede en tabt kamp mod trapperne, mens han endnu knugede sin klinge.
"Tsktsk"
Xenix rystede på hovedet, inden hun trådte ned på hans sværd, så han ikke ville kunne trække det, inden hun med det andet ben sparkede ham i ansigtet. Ikke den mest feminine håndtering, men det måtte gøre det for nu.
Xenix smed sværdet fra sig, inden hun igen bukkede sig over manden, inden hun med et fast greb i den ene arm trak ham med ned ad træpperne, nådesløst, det skulle bare overstås.
Den store trædør blev skubbet op, hvor en ram lugt slog imod dem begge.
"Åh jøsses, dig havde jeg glemt alt om, lad os håbe at Lorgath ikke ser det her!"
Mumlede hun, blikket blev kastet ind i rummet og ramte derefter et lig der var gået i forrådnelse for flere uger siden, varmen havde bestemt heller ikke hjulpet på sagen, men det var også længe siden vampyren havde været dernede.
Med endnu et suk skævede vampyren ned på mennesket hun havde på slæb, inden hun greb en tot af hans hår, og hamrede hans ansigt imod jorden, til smerten overmandede ham og Trent mistede bevidstheden. Så var de altså nemmest at håndtere.
--- tidshop ---
Da mennesket endelig kom til sig selv var det i samme kælder, han var lænket fast i korte kæder til væggen liget før havde siddet op ad, men havde ellers nogenlunde bevægelighed. Vampyren sad i en stol overfor ham, og så en kende friskere ud end før. Kjolen var uændret, men stoffets fald afslørrede, at en forbinding holdt sammen på såret sværdet havde forårsaget.
"Jeg fik ryddet lidt op i din lille pause. Jeg tænkte, at det ikke var nødvendigt at lænke dine ben..."
En lille hul latter rungede tungt fra halsen, inden hun rejste sig og skævede ned på det sølle menneske
"Og jeg har altså ikke skiftet, nu er der jo blod på kjolen i forvejen, så jeg gik ikke ud fra, at det var nødvendigt, hm?"
"Jeg slår ihjel for sjov, udfordringen og ikke mindst pengenes skyld!"