Vampyren ligner stadig én der ikke kan få vejret, som han står der med armene op til sig, og øjnene vidt opspærrede. Han registrerer at Elias kommer løbende i al postyret, men fægter febrilsk hans arme væk, til trods for, at Elias bare gerne vil hjælpe til. Det svimler lidt for hans øjne, men han genopretter balancen ved, at støtte sig til væggen. Og da endnu en skikkelse, den ældre herre pludselig også kommer tæt på, misser han kontrolsøgende og bekymret, med de store øjne. Han undlader at svare på hans spørgsmål. Han synes det må være rimelig åbenlyst.
I takt med at han falder til ro, ligner han pludselig sig selv igen. Ret holdning og en mund der ikke består af andet, end en tynd og ikke-følelsesbestemt streg. Josef kigger sig diskret omkring, bare for at notere sig, at der ikke at nogle han kender i lokalet. I hvert fald ikke nogle af dem, der er værd at kende. Han er bevidst om at hans entre fra puden ikke var videre elegant eller adelig. Han har ikke brug for at hele verden lige pludselig ved, at det ikke er alting han gør, der er tilrettelagt.
Med en fornærmet grimasse stirrer han atter på den brogede flok, overvejer lidt bestanddelene, især den unge mand med handskerne og korsene bliver overvejet. Josef træder et forsigtigt skridt nær dem alle, og rømmer sig, velvidende at deres øjne i forvejen hviler på ham.
"Min personlige holdning er, at når man møder op et offentligt, tager man hensyn og respekterer hinandens.. Svage punkter om man vil. Jeg render jo heller ikke rundt og stikker tænderne i hver andre, gør jeg, vel?" Lyder det velovervejet fra Josef, der forsigtigt retter på sin skjortekrave.