Alwyn målte kort den unge mand med øjnene. Et kort elevatorblik var alt hun behøvede. Han var blot en knægt. Og hvad så? Der var potentiale i alle. Desuden så var drengens fysik ikke det hun havde brug for. Det var hans evner og hans tilstedeværelse. Hun så kort på papiret i knægtens hånd, før den galsindede mandsperson, også kaldet Spike, sendte det i jorden. Hun mindedes den dag, hvor hun havde truffet beslutningen. Hun kunne have sagt sig selv, at det ville ende her. Alwyn betragtede papiret med en behersket ro og et uændret ansigt. Hun brød sig ikke om sin nuværende situation, måtte hun indrømme; Alwyn og Spike var som en vulkan og en tornado. Når de kom op at toppes, så kunne det gå grueligt galt. Det var der nok flere grunde til. Efter at have lyttet til den unge mands ord, og Spikes råberi, behøvede hun et par sekunder til at sunde sig.
Det er jo latterligt. Jeg behøver ikke spilde min tid på det her. Jeg har vigtigere ting at tage mig til. Den mand er altid til besvær.
Hun vendte derpå ansigtet imod de to mænd. Hendes øjne blev smalle. Hun knugede sin venstre hånd en anelse og lod blikket flakke imellem de to mænd. Hun havde et udmærket svar til Spikes spørgsmål. Hun havde haft en grund til at slå Spike sammen med knægten. Det var næsten indlysende, i den givne situation. Hvad Spike dog ikke ville kunne forstå var, at denne beslutning var truffet for hans eget bedste. Hun ville ikke blive overrasket hvis han blot ville hidse sig mere op over det svar, som hun nu ville give. Men hva', det var jo Spike.
"Nu kender jeg dig jo ganske godt, Spike," begyndte hun og rømmede sig, "og som din overordnede er det min pligt at sørge for din... Træning." Hun hævede et øjenbryn. "For træning har du virkelig brug for. Jeg kender både dine styrker og svagheder. Det er ingen hemlighed at du er et vigtigt trumfkort i vores ærme, når det kommer til kamp og krig. Problemet er bare at man aldrig rigtig ved hvor man har dig. Du har en tendens til at - ja hvad kalder man det - forsvinde."
Hun sukkede opgivende og rystede på hovedet. "Og i sidste ende er det mig der skal forsvare dig. Morgoth har ikke tid til at tage sig af sine små solo-løbere, spike. Og det er et faktum at du kan ikke arbejde sammen med folk. Men hvorfor? Ja, du er vel bare ikke socialt anlagt. Du har ikke lederpotentiale. Du har ikke gruppe-potentiale. Selvfølgelig er vi alle forskellige, min ven, men du må forstå, at hvis du ønsker at leve i et samfund hvor det er 'oh helt i orden' at gå når det passer en, så har du valgt den forkerte side!" Hun hævede stemmen og stirrede Spike ind i øjnene. Hun var ganske seriøst. Der var ingen slinger i valsen. Ikke under hendes kommando.
"Så, Hr. Lee, hvis du kan vise mig at du har hvad der skal til for at arbejde sammen med andre levende væsner, så er der måske en grund til at beholde dig hér. Med andre ord, Spike, hvis du kan bevise at du kan arbejde med denne såkaldte forkælede møgunge, så behøver jeg ikke få dig aflivet." Hun trak et lille tilfreds smil og rettede sig op. Derefter vendte hun blikket imod den unge mand og vippede lidt på fødderne.
"Hvad dig angår, unge ven, så beklager jeg selvfølgelig at du skal være min lille testkanin. Men hvad kan du forvente? Her deler vi ikke smil og kager ud. Vi er her ikke for at gøre hinanden glade." Hun lod blikket flakke imellem de to mænd igen. "Det har jeg på fornemmelsen at I ikke helt har forstået."
Hun tog et skridt bagud, for atter at komme ind i sit eget kontor. Det var tydeligt at hun ikke ønskede at diskutere det yderligere.
"Jeg håber du ser dig tilfreds med det svar, Hr. Lee, for sådan bliver det. Jeg træner jer begge. Dét er hvad jeg har gang i."