Den tynde gadepige, som trods sine prøvelser, havde anskaffet sig nogle varme pelse at svøbe om kroppen, var på udkig efter sit næste offer. De store krøllede hår var kæmpet ind under en lodden beskidt hue, og en tørklæde var viklet flere gange om hendes hals. En gang imellem kunne man se dampen af hendes ånde komme frem fra bag indpakningen som hun gik hurtigere end de fleste over de glatte sten. Som tyv og gadebarn, var man nødt til konstant at være på farten. Hun var ikke kun den jagede, men også den jagtede, så snart en spinkel mængde krystaller fandt vej til hendes person.
Hun havde allerede neglet et par punge på markedspladsen, hvor glæden og lugten af sukkeræbler var kvalmende sød og hjertevarm. For en som intet havde, var det bittert at se hvordan alle gik og hyggede sig, og grinte som var det blot hyggeligt at vinteren var blevet hvid. Hun fnøs ved tanken, som hun drejede om et af de vante hjørner og ned af en sidegade.
Maya var ikke den eneste der søgte tilflugt nær smedjer og bagerier, hvor skorstenene brændte varmt i lange timer, hvor ynkelige sjæle som hende selv, kunne få varmet sine frosne tæer. Det var i hvert fald mindre drænende end at lade sin ildmagi brænde i en uendelighed for at hun skulle overleve natten. Desuden, ville et bålstart kun indbyde folk til ballade.
Maya nåede ikke langt ned af den kolde gyde, før hun mærkede den ubehagelige følelse af at blive forfulgt. Langsomt drejede hun hovedet, for at spejde over skulderen. Ganske rigtigt.
Maya var ikke i humør eller stand til at kæmpe sig ud af en større forsamling, og forsøgte sig derfor med at dreje af. For at stå lige foran en af de høje drenge fra kvarteret.
"Ah, Jason.. Længe siden. jeg troede du var frosset til sten." kommenterede hun, mens hun sukkede dybt. De grønne øjne stirrede op på den bredskulderen dreng, som smilte et alt for lusket og provokerende smil, til hvad Maya brød sig om. "Knyt sylten, stump. Aflever godterne" i en gyde som denne kunne en sådan sætning havde mange betydninger, og hun skuttede sig ubevidst en smule sammen og rynkede næsen. "Ved du hvad, jeg tror jeg takker nej" hun bakkede og mærkede hurtigt at det ikke var muligt. Nu manglede de bare en sur korrupt byvagt, så var dagen jo fuldendt!!

Krystallandet