Sølvet trak sig langsomt ud af håret og efterlod en beskidt blond farve. Hun var ikke den første, der spurgte ind til hvad han var, men hun var den første, hvor han havde lyst til at tale om det. Han huskede kun kampen i skoven i tågede brudstykker. Havde han brugt sine kræfter til at dræbe dem? Meget muligt, men Sam kunne ikke have set ham på sit værste. I så fald ville hun næppe tale til ham så afslappet.
”Jeg ved ikke hvad det er.” Spike kunne huske de første dage, hvor sølvet langsomt havde optaget hans krop. Smerten havde været ulidelig, men hvad der havde været værre var sulten. På samme tid havde han fortæret og var blevet spist, men han kunne ikke stoppe. Han rømmede sig, og skubbede mindet tilbage til det mørkeste hjørne af hans sind.
”Det kan være blødt som smør, eller hårdt som stål.” Hans ansigt blev sølvfarvet, og begyndte at strække sig, Spike måtte sætte tempoet ned, som hans krop ændrede sig under tøjet. Han skrumpede en håndslængde og blev bredere over skuldrene. Næsen blev bredere, og hans kæbe mere fremtrædende. Det tog et part skridt at få hånd på den gangart, som hans nye krop forlangte, men Spike havde træning og fandt hurtigt rytmen. På under et minut, var Spike forvandlet til en komplet anden mand. Farven begyndte langsomt at vende tilbage til hans hud.
”Det eneste -” hans stemmebånd var blevet for kort, og hans stemme komisk lys. Han justerede det hurtigt, og startede forfra, forsigtigt.
”Det eneste jeg ikke kan ændre, er mine øjne.”
Mellem skridt kastede han et blik på stjernerne, men alt han kunne se var slørede plamager af lys. Han kneb øjnene sammen, men lige meget hjalp det. Stifinding var ikke noget mørkets specialtropper blev trænet i, så selv hvis han kunne se stjerne tydeligt, ville han ikke kunne bruge det til noget.
”Hvad ser jeg efter?”